טיפולי פוריות ותרומת ביצית
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

פרמטרים בבדיקת זרע

בעיית פוריות הנובעת מנוזל הזרע

"זרע לא תקין" הוא מונח מפחיד למדי. מהם הגורמים השכיחים לפגמים בזרע וכיצד ניתן לטפל בהם?   בני זוג שנתקלים בקשיי פוריות ופונים לברר אותם בדרך רפואית, מתבקשים, בדרך כלל, להיבדק שניהם. בחלק מסוים מהמקרים מסתבר שהבעיה היא באיכות נוזל הזרע של הגבר. מה בעצם יכול להיות פגום בזרע, ואיך מאבחנים זאת?

בדיקת איכות הזרע

ד"ר משה רויבורט, מומחה לפריון, מסביר כי יש מספר פרמטרים שנבדקים לפני שנקבעת איכות הזרע. קודם כל נמדד נפחו של נוזל הזרע: "הנפח הנורמלי הוא 2-4 מ"ל. נפח נוזל זרע נמוך יכול להצביע על בעיה חסימתית או על בעיה בתפקוד הבלוטות המייצרות את נוזל הזרע".

הגורם השני שנבדק הוא מידת ריכוזם של תאי הזרע בנוזל, כאשר ריכוז תקין הוא מעל 20 מיליון תאים במיליליטר. הספירה מתבצעת בידי עובד מעבדה, תחת מיקרוסקופ, ובתוך כלי מיוחד המאפשר ספירה של תאי זרע על פי נפח".

התנועתיות היא גורם נוסף – כמה מתוך התאים נמצאים בתנועה? האם זו תנועה במקום או תנועה מתקדמת הנחוצה להגעת הזרע לביצית? האם התנועה אטית או מהירה? חישוב המהירות נעשה באומדן בלבד, יחסית לתאים האחרים".

במקרה של אי יכולת להיכנס להריון במשך תקופה ממושכת, גם על הגבר לבצע בדיקה לאבחון בעיית פוריות.

מהם הגורמים הנפוצים לאיכות זרע נמוכה?

"קודם כל – תקינות תא הזרע. תא זרע עם זנב פגום או ללא זנב, לא יוכל לנוע קדימה. כמו כן, אם יש מטבוליזם לקוי בתא, אין בו ייצור אנרגיה הנדרשת לתנועה, במקרה כזה הוא לא ינוע קדימה".   גורם נוסף ואחרון שנבדק או המורפולוגיה – מבנה התאים.

"כל תא זרע בנוי מראש, גוף וזנב. הראש מכיל חומר גנטי, הזנב אחראי על התנועתיות, ובגוף יש אברון המייצר אנרגיה. פגם בכל אחד מהחלקים הללו – למשל ראש עגול ולא אליפטי, חסר זנב או שני זנבות – מוביל לפגם בתנועתיות ולחוסר יכולת להפרות".

מה פוגע במבנה התאים של הזרע?

"בעיקר גורמי סביבה, כמו חימום יתר של האשכים, לבישת בגדים הדוקים, עישון, תזונה לקויה, ישיבה ממושכת, וגם קרינה – עבודה עם לפטופ על הברכיים או נשיאת הטלפון הסלולארי בכיס המכנסיים".

אילו טיפולים מוצעים היום לפתרון בעיות זרע?

"הטיפול הראשוני הוא השבחת זרע, כלומר צמצום וריכוז התאים בנוזל הזרע, וביצוע הזרעה. במידה וטיפול זה עדיין לא יעיל, ניתן לפנות להפריית מבחנה. ישנה גם אפשרות לתת לגבר טיפול הורמונאלי, אבל זאת רק אם מגלים שהבעיה נעוצה בתהליך ההבשלה של תאי הזרע".

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….