בדיקת הריון

בדיקת מי שפיר

אי פריון ובעיות פוריות

בדיקת מי שפיר

כל אישה בהריון, חולמת על תינוק בריא ושלם. קיימות לא מעט בדיקות לפני ההריון ובמהלכו אך הבדיקה החשובה ביותר מהיא בדיקת מי שפיר שמטרתה יחידה וברורה:  לאשר או לשלול תסמונת דאון אצל העובר. הבדיקה מאוד חשובה ומומלצת גם לנשים אשר יש להם רקע של מחלה גנטית כלשהי.

אי פריון משני וראשוני

מי שפיר או בדיקת הריון כחלופה? צפו

מי שפיר

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

מהי בדיקת מי שפיר?

היות ותסמונת דאון, הוא שינוי במבנה הכרומוזומים בגוף האדם, מאתרת בדיקת מי שפיר שינוי באותו מבנה גנטי.

מהלך הבדיקה

העובר נמצא בתוך שק ההריון ומתפתח בתוך נוזל שנקרא מי שפיר. מים אלה מתרבים עם הזמן והם מתהווים כתוצאה מהשתן של העובר. היות והוא גדל בתוך מים אלו, מופרשים תאים ממנו אל תוך המים ולכן אפשר לבדוק את המים עצמם ולגלות את המבנה הגנטי של אותם תאים שנשרו. לפעמים בודקים את התאים מיידית לאחר שאיבת מי השפיר, ולפעמים נותנים להם לגדול בתוך תרבית כדי לבדוק ממצאים נוספים באותם תאים גנטיים.

בדיקת מי שפיר נערכת תחת ביקורת של אולטרה סאונד כדי לוודא את המקום הבטוח ביותר מבחינת האישה ומבחינת העובר. במהלך הבדיקה שואבים כעשרים וחמש סמ"ק מי שפיר על ידי מחט דקה המוחדרת דרך הבטן. תודות לשיקוף המלא מוודאים שלא תהיה שום פגיעה בעובר והמשטח שנבדק הוא מי השפיר בלבד. היות והשימוש נעשה במחט דקה מאד, לא חשה האישה כאב מיוחד אלא דקירה קלה כמו בבדיקה של ספירת דם.

האם קיימות תופעות לוואי לאחר בדיקת מי שפיר?

בסיום בדיקת מי שפיר משתחררת האישה לביתה והיא אמורה להרגיש טוב לפעמים היא תחוש התכווצויות קלות ברחם כתוצאה מהפלישה ואז אפשר להשתמש בכדורים לשיכוך כאבים כמו אקמול, אופטלגין וכדו'. עדיף להרבות במנוחה אחרי הבדיקה ולהימנע מפעילות מאומצת כדי למנוע תופעות לוואי.

חשוב: במידה ולאחר בדיקת מי שפיר מופיע חום או דימום רציני ו/או התכווצויות שאינן נפסקות, עדיף לפנות לבדיקת רופא נשים בהקדם האפשרי או למיון נשים הקרוב.

תשובה עבור בדיקת מי שפיר תתקבל בדרך כלל עד חלוף שלושה שבועות מביצוע הבדיקה. הבדיקה תאשר או תשלול חשד לילוד עם הפרעה כרומוזומלית ובמקרה הצורך תיבדק נשאות של מחלות גנטיות מסוימות, רק כאשר אחד מבני הזוג נמצא נשא של אותה מחלה.