הפריה חוץ גופית

מהו תהליך הקפאת ביציות?

תהליך הקפאת ביציות מתאים למי שאינה יכולה או לא מעוניינת להרות בשלב זה של חייה.

כדי לשמר את הביציות בגיל צעיר יותר, ולבטח את האפשרות להרות בעתיד, משתמשים בהקפאת ביציות – הליך רפואי שצובר הצלחה רבה!

הצורך בהקפאת ביציות יכול לנבוע מסיבות שונות, חלקן בריאותיות וחלקן נובע מאורח חיינו. איך משמרים את התקופה בה הביציות עדיין מצוינות להריון ולא מבזבזים זמן יקר? הקפאת ביציות יכול להיות פתרון מוצלח.

אי פריון משני וראשוני

הקפאת ביציות, הפתרון לשימור פוריות האישה!

הקפאת ביציות להריון עתידי

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

למה לבצע הליך של הקפאת ביציות?

  • מבחינה רפואית, הגיל הנכון להרות הוא בהיות האשה צעירה ובשנות הפוריות המוקדמות. לפעמים היא לא יכולה להרות או לא רוצה להרות בזמן זה, אך יודעת שכאשר תרצה להרות בעתיד, לא תוכל לעשות זאת בקלות, בשל הירידה הדרסטית ברמות הפוריות, בעיקר לאחר גיל 35.

  • פעמים רבות מבצעים הקפאת ביציות במקרה של מחלה קשה אצל האשה. כאשר היא מתחילה טיפולי הקרנה או כימותרפיה שעלולים לפגום בתפקוד השחלות, או לפגוע בפוריות שלה, היא תוכל לבצע הקפאת ביציות, ובכך  לשמר את הביציות ולאפשר הריון בעתיד.

  • לפעמים בן הזוג סובל מבעית פוריות ועדיין אין לו אפשרות לייצר זרע מוכן, ולכן יכולה האישה בינתיים לשמר ביציות בתהליך של הקפאת ביציות כדי להמתין בבוא העת כאשר הזרע של בן הזוג יהיה מוכן.

הקפאת ביציות פירושה לשמור על הביציות שנשאבות מגוף האישה, כדי שהן יהיו זמינות לאורך זמן. אם מבצעים הפריה מיידית בתוך אותו היום אין צורך להקפיא אותן. רק במקרה שההפריה תעשה במועד מאוחר יותר, שומרים על איכות הביציות באמצעות הקפאה.

מתי רצוי לבצע הקפאת ביציות?

אשה אשר מעוניינת לבצע הקפאת ביציות, מומלץ שתעבור הליך זה מוקדם ככל שניתן, מכיוון שלביציות שנשאבו מאישה בגיל צעיר, יש את הסיכויים הטובים ביותר להצליח בהפריה עתידית מאשר ביציות שנשאבו בגיל מבוגר.

היות ונשים קרייריסטיות רבות דוחות היום את שלב הקמת המשפחה לשנים מאוחרות יותר, וזאת לרוב רק לאחר שהן ביססו את עתידן המקצועי והכלכלי, הן עלולות להיתקל בקשיים כאשר ירצו לממש את ההורות בגיל מתקדם יותר, מכיוון שככל שגיל האישה עולה, האפשרות להורות טבעית, יורדת.

כיצד מתבצע תהליך הקפאת ביציות?

תהליך הקפאת ביציות מתחיל בדרך כלל בבירור סיבת הרצון להקפיא ביציות (מסיבה רפואית של האישה או בן זוגה או מתוך רצון לשמר פוריות) ובביצוע מגוון בדיקות על מנת לבדוק את מצבה הבריאותי של האישה.

עם תחילת התהליך, האישה תעבור טיפול הורמונלי אשר נועד לגרות את השחלות, לטובת הגברת הביוץ והגדלת כמות הזקיקים (זקיק הוא שק נוזלים שבתוכו מתפתחת הביצית).

מספר ימים לאחר הטיפול ההורמונלי, יבדוק הרופא המטפל את כמות הזקיקים באמצעות אולטראסאונד ויחליט על העיתוי לשאיבת הביציות (מתבצעת לרוב בין 9-14 יום, או במקרים חריגים עד כ-4 שבועות) בהתאם לבשלותם המלאה של הזקיקים.

השאיבה נעשית דרך הנרתיק וזאת בהרדמה מקומית או מלאה, על פי צורך.

הביציות שנשאבו, יעברו בדיקה וסינון ואז יוקפאו הביציות האיכותיות ביותר. תהליך הקפאת ביציות נקרא ויטריפיקציה ((Vitrification), שהינו תהליך להקפאה מהירה, המשמר אחוז גדול יותר של ביציות בריאות ואיכותיות, המתאימות להפריה חוץ גופית עתידית וזאת בהשוואה לתהליכי הקפאה מוקדמים יותר (הקפאה בעזרת חנקן נוזלי).

סיכויי הצלחה וסיכונים של תהליך הקפאת ביציות

כמו בכל הליך רפואי, גם בתהליך של הקפאת ביציות והחזרת עוברים מוקפאים, קיימים סיכונים לצד סיכויי ההצלחה.

חשוב שכל מטופלת תכיר ראשית כל את הדברים ותיקח בחשבון גם את אלה וגם את אלה במסגרת תהליך קבלת ההחלטות.

סיכויי הצלחה בהקפאת ביציות

גיל האישה הינו פקטור מרכזי המשפיע על הצלחת הטיפול. ככל שגיל האישה צעיר יותר, כך הסיכוי לקבל מספר רב יותר של ביציות בריאות גדול, כך, שעד גיל 35 ניתן לקבל כ-10 ביציות עבור מחזור שאיבה, שרובן יוקפא ללא בעיה. שיעור ההצלחה של תהליך הקפאת ביציות עומד על כ-85%.

סיכונים בהקפאת ביציות

יחד עם אחוזי ההצלחה הגבוהים, חשוב גם להיות מודעים לסיכונים שבתהליך.

הסיכונים דומים לאלה שבתהליך פריון רגיל (לדוגמא, גירוי יתר שחלתי), יחד עם זאת, קיימים גם סיכונים בשלב החזרת העוברים המוקפאים והם נגזרים מגיל האישה. ככל שגיל האישה מבוגר יותר, גדלים הסיכונים ללידה מוקדמת, רעלת הריון, יתר לחץ דם, סוכרת הריון ועוד.

הקפאת ביציות – עוד שיטה מתקדמת להבטחת העתיד!