9b74ff704d13607631c6ea63d5c20e68e436b586_baby-girl-in-hat
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

חומצה פולית בהריון

ללקיחת חומצה פולית בהריון קיימת חשיבות רבה, והיא משפיעה הן על בריאות העובר והן על התפתחותו התקינה.מדובר בוויטמין מקבוצת ויטמין B. חומצה פולית היא חומר חיוני לגופנו והכרחית לצורך ייצור תאים חדשים עקב התפקיד שיש לה בשכפול ה- DNA.

חוסר של חומצה פולית יכול לגרום לאנמיה עכב הפרעה בשכפול וייצור כדוריות דם אדומות במוח העצם.
חוסר של חומצה פולית בקרב נשים בהריון עלול לגרום למומים מולדים בעמוד השדרה של ילודים.

מחקרים רבים הראו שמתן חומצה פולית לפני כניסה להריון ובשליש הראשון, הקטינה את הסיכון למומים אלו באופן משמעותי. לאור זאת ההנחיה של משרד הבריאות לכל אישה היא לצרוך בכל יום כדור חומצה פולית 400 מק"ג  במהלך כל שנות הפוריות.

צריכה של חומצה פולית חשובה במיוחד בשלושה החודשים לפני ההריון ובמהלך השליש הראשון של ההריון, מכיוון שהיא מורידה באופן משמעותי (עד 70%  !) את הסיכון למומים בתעלה העצבית (Neural Tube Defect – NTD).

בשבועות הראשונים להריון מתפתחים איברי הגוף של העובר ובכללם המוח.

בשלב זה, פגם בתאים אחדים עלול להתפתח למום במערכת השלמה. מום בתעלה העצבית, שממנה מתפתחים המוח ועמוד השדרה עלול לגרום לתחלואה, לנכות לצמיתות ואפילו למות העובר. התעלה העצבית נסגרת כבר בשבוע ה 3-4 לאחר ההפריה, ומכאן החשיבות של השימוש בחומצה הפולית עוד לפני הכניסה להריון ובשלושת החודשים הראשונים.

בנוסף ללקיחת כדורי חומצה פולית בהריון, מומלץ לצרוך גם מזונות עשירים בחומצה פולית טבעית (פולאט) כגון:  ירקות עם עלים ירוקים , קטניות  ופירות הדר.

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….