אי פריון ובעיות פוריות

אבחון אי פריון בלתי מוסבר

אי פריון בלתי מוסבר כשמו כן הוא. קיים קושי להיכנס להריון אך הבדיקות אינן מצביעות על ממצא ספציפי של חולי או פעילות פיזיולוגית שאינה תקינה כך שאין באמת סיבה רפואית שניתן להצביע עליה.

אבחון אי פריון בלתי מוסבר נעשה על ידי שלילת כל הסיבות האחרות האפשריות הגורמות לאי הפריון ורק לאחר ביצוע כל הבדיקות הדרושות.

כאשר בתוצאות הבדיקות לא עולים ממצאים המעלים בעיה כלשהי, ממליצים להתחיל בטיפולי פוריות שאינם פולשניים, כגון גירוי יתר של השחלות.

רק במידה ושישה מחזורי הטיפול לא הניבו הצלחה, כדאי לשקול ביצוע של הפריה חוץ גופנית (IVF).

אי פריון משני וראשוני

אז איך ניתן להימנע ככל האפשר מפגיעה בפוריות?

אבחון אי פריון בלתי מוסבר

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

איך מאבחנים אי פריון בלתי מוסבר?

אבחון אי פריון בלתי מוסבר נעשה על ידי שלילת כל הסיבות האחרות האפשריות הגורמות לאי הפריון ורק לאחר ביצוע כל הבדיקות הדרושות. כאשר בתוצאות הבדיקות לא עולים ממצאים המעלים בעיה כלשהי, ממליצים להתחיל בטיפולי פוריות שאינם פולשניים, כגון גירוי יתר של השחלות. רק במידה ושישה מחזורי הטיפול לא הניבו הצלחה, כדאי לשקול ביצוע של הפריה חוץ גופנית (IVF).

מה באמת מונע מאיתנו להיכנס להריון

קיימות סיבות שונות העלולות לייצר בעיות פוריות וחוסר יכולת להיכנס להריון כתוצאה מסיבה לא מוסברת, ועל כן קיים הכרח לבצע בדיקות מקיפות לבדיקת הסיבה לאי הפריון, לדוגמא:

  • הפרעה בביוץ – הפרעה המונעת להיכנס להריון.
  • בחינת מחזורי הביוץ – יש לבדוק את מחזורי הביוץ והאם האישה כלל מבייצת.
  • לחץ ומתח נפשי – סיבה שכיחה היכולה אף היא לפגוע ביכולת להרות.
  • מצב נוסף לחוסר הצלחה הוא מצב שהזרע כלל לא יכול להגיע לביצית, עקב חסימה בחלל הרחם או בחצוצרות. באבחון בעיה כזאת נהוג להתחיל טיפולי פריון.
  • אנדומטריוזיס – מצב שבו תאי רירית הרחם נדדו לחלל הבטן ויוצרים הידבקויות וחסימות באיברי הרבייה ועל כן קיים קושי אצל האישה להרות. יש לשלול זאת בבדיקה גינקולוגית, ולהציע טיפול מתאים.
  • פוריות הגבר – בחלק מהמקרים איכות הזרע של הגבר תורמת לחוסר היכולת להיכנס להריון. יש לבצע בדיקת זרע ולבצע השבחה במקרה הצורך.

אז מה עושים?

במקרים של אי פריון בלתי מוסבר לא ניגשים באופן מיידי לטיפולי הפריה (הפריה חוץ גופית). ההמלצה היא להתחיל טיפולים שיש בהם גירוי שחלתי בעזרת תרופות שמטרתם הגדלת הזקיקים והביוץ.

מאוד מומלץ לנסות מספר מחזורים של טיפול פחות פולשני כגון השבחת זרע  והזרעה תוך רחמית. אם תוך מספר טיפולים עדיין לא מצליחים לביכנס להריון כדאי להתייעץ עם הרופא ולעבור לטיפולי הפריה רגילים.

>> היכנסו לקישור הבא לקבלת מידע נוסף בנושא – דרכי טיפול באי פריון בלתי מוסבר

ד"ר משה רויבורט הוא גינקולוג בכיר ומומחה לפריון בעל ניסיון עשיר, אשר ישמח לסייע בכל שאלה. פנו אלינו להתייעצות.