הזרעה תוך רחמית במצבים של אי פריון

הזרעה תוך רחמית

רמת הפוריות של האישה יורדת ככל שעולה גילה, ובגיל 40 קיימים סיכויים של פחות מ-10% להשגת היריון באופן ספונטני.
טיפולי הפוריות ממומנים כיום בישראל לנשים עד גיל 45, כאשר הטיפול הנפוץ ביותר מבין טיפולי הפוריות הוא טיפול הזרעה תוך רחמית.

אי פריון משני וראשוני

השיטה הנפוצה ביותר לבעיות הנגרמות מירידה בפוריות

הזרעה תוך רחמית

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

בדיקות שנדרש לבצע לפני הזרעה תוך רחמית

הטיפול יתחיל עם ביצוע בדיקות הורמונליות כשבוע לאחר המחזור החודשי. במסגרת בדיקות אלה גם נבדק גודלם של הזקיקים שצריכים להגיע ל- 17 עד 20 מילימטר. על הגבר לעבור בזמן הזה טיפול השבחת זרע שבמהלכו מבצעים גם שטיפה של הזרע על מנת לבודד את תאי הזרע המשובחים ביותר למטרת ההזרעה.

טיפולי פוריות בשיטת ההזרעה מבוצעים בישראל מדי יום ונקראים הזרעה מלאכותית. זהו בדרך כלל הטיפול הראשון והפשוט ביותר שמוצע לזוגות שאובחנו כבעלי בעיות פוריות. במידה ובשיטת ההזרעה לא מצליחים להשיג היריון, הזוגות יועברו להמשך טיפול בשיטות אחרות כמו ההפריה החוץ גופית.

כיצד נעשית השבחת הזרע

על מנת להשביח את הזרע, שוטפים אותו בנוזל מיוחד המשקיע את הזירעונים לתחתית המבחנה. לאחר מכן מבצעים לזרע בדיקת swim up שבמהלכה מגלים את תאי הזרע בעלי יכולת התנועה הטובה ביותר שמאפשרת להם לעלות כלפי מעלה ולהתרכז בחלק העליון של המבחנה.

הבדיקה נערכת  במשך שעה ולאחר מכן תאי הזרע אשר צפים בחלק העליון של נוזל המבחנה נאספים ומוזרקים לתוך הרחם של האישה במועד הביוץ. את התהליך הזה יש לבצע כיממה לפני תחילת הביוץ והוא נעשה אך ורק במסגרת מעבדה. השבחת הזרע בשיטה הזו נחשבת ליעילה ביותר, אך בשל העלויות הגבוהות שלה היא אינה מתבצעת בכל מעבדות הפוריות.

כיצד מבצעים הזרעה מלאכותית

הזרעה תוך רחמית היא שיטת ההזרעה הנפוצה ביותר כיום והיא נכללת בסל הבריאות הממלכתי ולכן אינה כרוכה בתשלום. מדובר על תהליך רפואי שבמהלכו מוחדרים לגופה של האישה תאי הזרע המשובחים ביותר על מנת לעודד את הפרייתה של הביצית.

הדבר נעשה לאחר השבחת הזרע ווידוא כי האישה נמצאת בעיצומו של הביוץ, בעזרת צנתר פלסטיק גמיש שמוחדר אל תוך צוואר הרחם. אורך התהליך הוא כשתיים שלוש דקות.

לאחר סיום ההליך הזה הזוג יתבקש להמשיך ולקיים יחסי מין במשך שבוע ובמידה וההזרעה הראשונה לא הביאה להיריון, תתבצע הזרעה חוזרת לאחר שהאישה תקבל טיפול באיקקלומין שמגביר את הביוץ על ידי גירוי השחלות.

מתי מומלץ להתחיל טיפול הזרעה תוך רחמית

בדרך כלל מדובר על התהליך הראשון שיעשה הזוג במסגרת טיפולי הפוריות במידה והוא מתקשה להיכנס להיריון בדרך טבעית. כמו כן, הטיפול הזה נחשב ליעיל במצבים של אינדומטריוזיס במידה וישנו כשל כלשהו בתפקוד של צוואר הרחם, במקרים של אין אונות וגם כאשר קיימת בעיה באיכות הזרע.

בכל מחזור טיפולי בשיטה הזו מובטחים 15% הצלחה וככל שגילה של האישה נמוך יותר האחוזים הללו עולים בהתאמה.