החזרת עוברים מוקפאים?

הפריה חוץ גופית

החזרת עוברים מוקפאים

החזרת עוברים מוקפאים נעשית כאשר טיפול פוריות לא צלח ומתחיל מחזור נוסף של טיפול פוריות.

במקרה זה משתמשים בעוברים המוקפאים שנשמרו (בהנחה ונותרו כאלה ונחתמה הצהרה בתחילת טיפולי הפוריות על שמירתם).

העוברים המופרים נשמרים בתוך חנקן נוזלי ולכן הם יכולים להישמר לאורך זמן עד אשר האישה תרצה להיכנס שוב פעם להיריון.

אי פריון משני וראשוני

החזרת עוברים מוקפאים והתפתחותם

הליך החזרת עוברים מוקפאים

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

מדוע מוקפאים עוברים?

ראשית כל, נבין מדוע מקפיאים עוברים. במסגרת טיפולי הפוריות (ספציפית הפריה חוץ גופית), מתקבל לעיתים מספר גדול של ביציות מופרות (עוברים) אשר אין אפשרות להחזיר את כולן עקב הסיכון של הריון מרובה עוברים. במקרה שכזה, ולאחר שמוחזר מספר קטן של עוברים, יש אינטרס לשמר את יתר העוברים (אלה המוגדרים באיכות טובה) לטובת טיפולים עתידיים, כדי למנוע שאיבה חוזרת במידת הצורך.

ההקפאה נעשית על ידי הורדת הטמפרטורה לרמה כזו שמופסקת הפעילות הביולוגית בתאים וניתן לשמור את העוברים לשימוש עתידי, בשל תהליך ההקפאה המהיר (196°C) והאפקט שנוצר כתוצאה מכך, העוברים נשמרים לאורך זמן ואינם ניזוקים.

יחד עם זאת, תהליך זה מאפשר להמתין עד שרירית הרחם תהיה בעובי הנדרש להצלחת ההיריון. במצב כזה, אי הצלחתו של טיפול הפוריות תהיה תלויה בביוץ הטבעי.

מתי מחזירים עוברים מוקפאים?

כאשר לדאבוננו לא צלחו מחזורי הטיפול ואנו מבקשים לעבור מחזור טיפול נוסף, אחד היתרונות בהקפאת עוברים הוא שהמטופלת אינה נדרשת לעבור שוב את שלב גירוי השחלות ליצירת ביציות ושאיבתן, מעצם העובדה שקיימות כבר ביציות מופרות ומוקפאות מטיפולים קודמים, כך שתהליך החזרת עוברים מוקפאים הוא בעצם תהליך קצר שלא כרוך כאבים.

תהליך החזרת עוברים מוקפאים

החזרת עוברים מוקפאים נעשית באחת מהשיטות:

  • במחזור טבעי.
  • במחזור הורמונלי מלאכותי.
  • עם משרי ביוץ.

לפני תחילת תהליך ההחזרה מבצעים סנכרון למחזור האישה, כאשר לאחר מעקב אחר התפתחות הזקיקים, היא תקבל טיפול הורמונלי באסטרוגן ופרוגסטרון, על מנת לוודא כי היא נמצאת בתהליך ביוץ.

במידה וההחזרה מבוצעת תוך כדי טיפול תרופתי, המטופלת תקבל את המינון ההורמונאלי הדרוש לקליטה המרבית של העוברים המוקפאים במהלך 10 ימים.

לאחר מכן, היא תעבור בדיקת אולטראסאונד ובדיקת דם על מנת לבדוק כי עובי רירית הרחם במצב תקין ומספר ימים לאחר מכן יבוצע תהליך החזרת העוברים המוקפאים. זהו השלב הסופי של תהליך הפריה חוץ גופית שבה הביצית והזירעון הופרו והוקפאו לשימוש עתידי. טיפולי פוריות מסוג זה מבוצעים מדי יום ונחשבים למומלצים מאוד אודות לאחוזים גבוהים של הצלחתם.

אז כיצד התהליך בעצם מתבצע?

  1. העוברים מוחזרים אל חלל הרחם באמצעות החדרת צינורית עדינה, ומשוחררים בעזרת מזרק.
  2. במהלך תהליך החזרת העוברים מתבצע מעקב באמצעות אולטרסאונד בטני, כדי לוודא את תקינות תהליך ההחזרה.
  3. בסיום התהליך המזרק ששימש להעברת העוברים, עובר בדיקה במעבדה על מנת לוודא שכל העוברים הוחדרו אל הרחם.
  4. נהוג לאפשר מנוחה של כשעה עד שעתיים בסיום התהליך ולא לחזור לפעילות מלאה.
  5. כ- 11 יום לאחר תהליך החזרת העוברים, ניתן לבצע בדיקת דם ולבדוק את הימצאותו של הורמון HCG, אשר מצביע על תחילתו של הריון. יש כמובן לבצע בדיקות נוספות (דם, אולטרסאונד וכו') על מנת לוודא שההיריון מתפתח בצורה תקינה.
  6. אם וכאשר הושג ההיריון, יש להקפיד ולקחת תרופות ההכרחיות להתפתחותו התקינה של העובר במשך שבעה שבועות מביצוע ההחזרה.

החזרת עוברים מוקפאים סיכויי הצלחה

שאלה נפוצה שנשאלת רבות היא, מהם סיכויי ההצלחה של החזרת עוברים מוקפאים, אז הסטטיסטיקה מציגה כי שיעורי ההצלחה של החזקת עובר קפוא דומים לאחוזי ההצלחה של מחזורי הפריה חוץ גופית טריים – ואף לעתים קרובות יש להם אפילו אחוזי הצלחה גבוהים יותר, בין היתר הודות ליכולת ולעיתוי לייעל את רירית הרחם לפני ההשתלה.

נתוני האם הפיזיים וההיסטוריה הרפואית ישפיעו על קליטת ההריון ועל השרשה מוצלחת של העוברים ברירית הרחם – אשר יובילו להיווצרות שליה ולהתפתחות הריון תקין.

נשים בגילאי 35 ומטה בעלות סיכוי של יותר מ-60% להריון בכל מחזור החזרה, כאשר שיעור זה יורד ככל שגיל האם בזמן ההקפאה עולה.

מה מרגישים אחרי החזרת עוברים מוקפאים?

חשוב לדעת! נשים רבות חשות תחושות שונות לאחר תהליך החזרת העוברים. אז מה מרגישים אחרי החזרת עוברים מוקפאים? בימים שלאחר החזרת העוברים עלולות להתפתח תופעות מציקות שונות, כגון:

  • גירוי יתר של השחלות
  • מגוון כאבים (כאבי דמויי מחזור, כאבים עמומים בבטן התחתונה, כאבים בצד הבטן וכו')
  • נפיחות ותחושה של גזים בבטן
  • דימומים
  • בחילות
  • הקאות
  • שילשולים
  • מיעוט במתן שתן או מתן שתן מרוכז

מתי חשוב לגשת לרופא בעקבות תופעות אלה?

כל עוד הכאבים סבירים, ייתכן ומדובר באחת התופעות שהוזכרו לעיל, כתופעות טבעיות שמלוות את תהליך החזרת העוברים וחלקן הגדול אף מלווה הריונות רגילים. אך אם קיימת תחושה בלתי נסבלת, כאשר הכאבים משתקים ומשביתים אותך, מומלץ מאוד להיבדק בהקדם אצל רופא הנשים שלך. כדי לוודא שהכל תקין.

שאלות נפוצות בנושא החזרת עוברים