החזרת עוברים מוקפאים?

החזרת עוברים מוקפאים נעשית כאשר טיפול פוריות לא צלח ומתחיל מחזור נוסף של טיפול פוריות ואז משתמשים בעוברים המוקפאים שנשמרו (בהנחה ונותרו כאלה ונחתמה הצהרה בתחילת טיפולי הפוריות על שמירתם).

העוברים המופרים נשמרים בתוך חנקן נוזלי ולכן הם יכולים להישמר לאורך זמן עד אשר האישה תרצה להיכנס שוב פעם להיריון.

החזרת עוברים מוקפאים והתפתחותם

יתרונות תהליך החזרת העוברים

לתהליך זה קיימים מספר יתרונות מרכזיים. הראשון,  בא לידי ביטוי בכך שביצוע הקפאת העוברים תאפשר למטופלת להימנע מביצוע שאיבת ביציות בפעם נוספת בתהליכי הפריה עתידיים. היתרון השני והלא פחות חשוב  הוא שתהליך זה מאפשר להמתין עד שרירית הרחם תהיה בעובי הנדרש להצלחת ההיריון. במצב כזה, אי הצלחתו של טיפול הפוריות תהיה תלויה בביוץ הטבעי.

תהליך הכנת החזרת עוברים מוקפאים

החזרת עוברים מוקפאים נעשית באחת מהשיטות:

• במחזור טבעי.
  • במחזור הורמונלי מלאכותי.
  • עם משרי ביוץ.

לפני תחילת תהליך ההחזרה מבצעים סנכרון למחזור של האישה, לאחר מעקב אחר התפתחות הזקיקים, היא תקבל טיפול הורמונלי באסטרוגן ופרוגסטרון, על מנת לוודא כי האישה נמצאת בתהליך ביוץ.

במידה וההחזרה מבוצעת תוך כדי טיפול תרופתי, המטופלת תקבל את המינון ההורמונאלי הדרוש לקליטה המירבית של העוברים המוקפאים במהלך 10 ימים.

לאחר מכן, היא תעבור בדיקת אולטראסאונד ובדיקת דם על מנת לבדוק כי עובי רירית הרחם במצב תקין ומספר ימים לאחר מכן יבוצע תהליך החזרת העוברים המוקפאים. זהו השלב הסופי של תהליך הפריה חוץ גופית שבה הביצית והזירעון הופרו והוקפאו לשימוש עתידי. טיפולי פוריות מסוג זה מבוצעים מדי יום ונחשבים למומלצים מאוד אודות לאחוזים גבוהים של הצלחתם.

החזרת עוברים מוקפאים

כאשר לדאבוננו לא צלחו מחזורי הטיפול ואנו מבקשים לעבור מחזור טיפול נוסף, אחד היתרונות בהקפאת עוברים הוא שהמטופלת אינה נדרשת לעבור שוב את שלב גירוי השחלות ליצירת ביציות ושאיבתן, מעצם העובדה שקיימות כבר ביציות מופרות ומוקפאות מטיפולים קודמים, כך שתהליך החזרת העוברים הוא בעצם תהליך קצר שלא כרוך כאבים.

אז כיצד התהליך בעצם מתבצע?

1. העוברים מוחזרים אל חלל הרחם באמצעות החדרת צינורית עדינה, ומשוחררים בעזרת מזרק.
  2. במהלך תהליך החזרת העוברים מתבצע מעקב באמצעות אולטרסאונד בטני, כדי לוודא את תקינות תהליך ההחזרה.
  3. בסיום התהליך המזרק ששימש להעברת העוברים, עובר בדיקה במעבדה על מנת לוודא שכל העוברים הוחדרו אל הרחם.
  4. נהוג לאפשר מנוחה של כשעה עד שעתיים בסיום התהליך ולא לחזור לפעילות מלאה.
  5. כ- 11 יום לאחר תהליך החזרת העוברים, ניתן לבצע בדיקת דם ולבדוק את הימצאותו של הורמון HCG, אשר מצביע על תחילתו של הריון. יש כמובן לבצע בדיקות נוספות (דם, אולטרסאונד וכו') על מנת לוודא שההיריון מתפתח בצורה תקינה.
  6. אם וכאשר הושג ההיריון, יש להקפיד ולקחת תרופות ההכרחיות להתפתחותו התקינה של העובר במשך שבעה שבועות מביצוע ההחזרה.
  7.

מה מרגישים אחרי החזרת עוברים מוקפאים?

חשוב לדעת! נשים רבות חשות תחושות שונות לאחר תהליך החזרת העוברים. אז מה מרגישים אחרי החזרת עוברים מוקפאים?

בימים שלאחר החזרת העוברים עלולות להתפתח תופעות מציקות שונות, כגון:

• גירוי יתר של השחלות,
  • מגוון כאבים (כאבי דמויי מחזור, כאבים עמומים בבטן התחתונה, כאבים בצד הבטן וכו'),
  • נפיחות ותחושה של גזים בבטן,
  • דימומים,
  • בחילות,
  • הקאות,
  • שילשולים,
  • מיעוט במתן שתן או מתן שתן מרוכז,
  • ועוד.

מתי חשוב לגשת לרופא בעקבות כאבים אלה?

כל עוד הכאבים סבירים, ייתכן ומדובר באחת התופעות שהוזכרו לעיל, כתופעות טבעיות שמלוות את תהליך החזרת העוברים וחלקן הגדול אף מלווה הריונות רגילים. אך אם  קיימת תחושה בלתי נסבלת, כאשר הכאבים משתקים ומשביתים אותך, מומלץ מאוד להיבדק בהקדם אצל רופא הנשים שלך. כדי לוודא שהכל תקין.

שלחו הודעה לד"ר רויבורט

גלילה לראש העמוד