הריון מרובה עוברים
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

האם הריון מרובה עוברים הוא מסוכן?

הריון מרובה עוברים יתקיים בערך ב-2 עד 3 הרינות על כל מאה. בעבר, השכיחות הייתה מעטה יותר. הגידול במספר ההריונות מרובי העוברים מיוחס במידה רבה לנטייה להביא לעולם ילדים בגיל מבוגר ביחד עם טיפולי הפריון שהפכו לנפוצים. נהוג להניח שהריונות שכאלה עשויים להיות יותר מסוכנים. האם אכן הריון מרובה עוברים מסוכן יותר? אלה הדברים שטוב לדעת.

הריון מרובה עוברים

הריון מרובה עוברים –  יותר צפוף שם בפנים

הרופאים נוהגים להגדיר הריונות מרובי עוברים כהריונות בסיכון. המטרה היא לא לגרום למתח או חרדה אלא פשוט לאפשר מעקב יותר הדוק אחר היולדת ואחר העוברים. כשיותר צפוף שם בפנים, עלולים לחול סיבוכים מסוימים אך עם תגובה מהירה וטובה, אפשר להתמודד כראוי עם מרבית המצבים.

על פי שיקוליו של הרופא מבחינה רפואית, לעיתים יישקל להמליץ על הפחתת מספר העוברים. הדבר תלוי בין היתר בממצאי הבדיקות, בגילה של האם, במצבה הבריאות, משקל העוברים והתפתחותם.

מהם הסיכונים שצריך להכיר?

אילו סיכונים צפויים ב-3 החודשים הראשונים?

הריון מרובה עוברים נחשב כהריון בסיכון גבוה.

בשליש הראשון הסיכון לדימום גבוה משמעותית בהריון מרובה עוברים, וזאת לעומת הריון עם עובר יחיד.

יחד עם זאת, הפחתה ספונטנית (הפסקת התפתחות של אחד מהעוברים) היא אירוע שכיח יחסית בתקופה זו של ההיריון.

כמו כן, שכיחותה של הפלה מוקדמת ואיבוד ההיריון גבוהה יותר בהשוואה להריון יחיד.

האם לאחר סיום השליש הראשון חלפו הסיכונים?

קיים עדיין סיכון גדול מהרגיל להפלה מאוחרת או ללידה מוקדמת.

אילו סיכונים יש לאם הנושאת עוברים רבים?

רוב הסיכונים הקיימים בהריון עם עובר יחיד קיימים ואף בשכיחות גבוהה יותר בהריון מרובה עוברים, כאשר בין סיכונים אלה ניתן להצביע על: סוכרת הריונית, ניתוח קיסרי, יתר לחץ דם, תמותה של האם.

אילו סיכונים יש ליילוד?

מכיוון שקיים סיכון גבוה ללידה מוקדמת, יש סיכון גדול יותר ללידת פגים במשקלי לידה נמוכים יותר, יחד עם סיכוני תמותה או נכות גדולים יותר בהשוואה להריון עם עובר יחיד.

מה קורה כאשר יש הרבה עוברים ואיך מתנהלים?

נשים רבות טוענות שהן הרגישו שההיריון הינו עם תאומים או שלישיה, עוד לפני הבדיקה שהוכיחה זאת. לרוב, הזיהוי נעשה בבדיקת אולטרה סאונד שגרתית. גם כשיש עוברים רבים, ההיריון עשוי להיות שגרתי, אך תמיד עדיף לנקוט זהירות. על כל פנים, מרבית הסיכויים שיידרש הליך של ניתוח קיסרי.

לפעמים ימליצו הרופאים על לידה מוקדמת, על מנת לאפשר לתינוקות להתפתח בצורה תקינה. כשיש הרבה עוברים עלולים להיווצר קשיים או איחורים בהתפתחות. לידה מוקדמת יכולה לבוא בחשבון כפתרון.

בנוסף, בהיריון שכזה הריאות עלולות להתקשות להבשיל, חוסרים תזונתיים עלולים להופיע באם ובעוברים. יותר בדיקות ויותר סקרים של אולטרה סאונד מקובלים לאורך ההיריון. מומלץ להורים ולאימהות להיערך באמצעות קורס הכנה ללידה, המותאם לאימהות לעוברים מרובים.

ד"ר רויבורט – מומחה לפריון והפרייה חוץ גופית

ד"ר רויבורט מומחה פריון וטיפולי פוריות, בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז רפואי רבין ומקבל מטופלות במרפאתו הפרטית בפתח תקוה ובתל אביב. הקים ומנהל החל מ-2004 את מרפאת הפריון של קופ”ח מכבי בתל-אביב ומומחה לטיפולי פריון של קופ”ח כללית, מחוז דן.

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….