תינוק מופתע
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

החזרת עוברים למבוטחות קופת חולים לאומית

מהן זכויות המטופלות בקופת חולים לאומית?

טיפולי פוריות ניתנים לנשים עד גיל 45, לאחר קבלת הפניה מרופא מומחה המאשר שלמטופלת יש בעיית פריון כזו או אחרת, או שכניסה להיריון עלולה לסכן אותה (ואז ניתן לבצע גם הליך של פונדקאות).

מבוטחות לאומית זהב – עבור ילד ראשון וילד שני, ההשתתפות עצמית בהחזרת עוברים מוקפאים תהיה בגובה 453 שקלים לכל טיפול (12 ניסיונות סך הכול). עבור ילד שלישי ואילך, גובה ההשתתפות העצמית בהחזרת עוברים מוקפאים תהיה 604 שקלים לכל טיפול (7 ניסיונות סך הכול).

מבוטחות לאומית כסף – עבור ילד ראשון וילד שני ניתן לקבל 6 ניסיונות לכל היותר, וההשתתפות עצמית בהחזרת עוברים מוקפאים תהיה בגובה 453 שקלים לכל טיפול. עבור ילד שלישי ואילך ניתן לקבל 4 ניסיונות לכל היותר, וגובה ההשתתפות העצמית בהחזרת עוברים מוקפאים תהיה 604 שקלים לכל טיפול.

פרטים מלאים באתר קופ"ח לאומית (קובץ PDF) >

הריון אחרי גיל 40

תהליך החזרת העוברים המוקפאים לרחם

החזרת הביציות לרחם היא השלב האחרון בהליך IVF,  שלב הידוע בשם "החזרת עוברים". התהליך עצמו נמשך זמן קצר, כמה דקות בלבד, וברוב המקרים הוא אינו כרוך בהרדמה או באלחוש משום סוג. אין צורך במנוחה לאחר הטיפול, וניתן לחזור לשגרת החיים הרגילה באופן מיידי. אם הכל עבר באופן רגיל העוברים מוחזרים לרחם כ-48 עד 72 שעות אחרי שנשאבו הביציות, כאשר הם כבר במצב שבו התפתחו ל- 2 עד 8 תאים (לפני שלב הבלסטוציסט, כ-5 ימים ממועד ההפריה).

במקרים מיוחדים מחזירים את העוברים לאחר 5 עד 6 ימים, אבל לא מעבר לכך. התנאים הטובים ביותר להתפתחות העוברים הם ברחם, לכן המטרה היא להחזיר אותם למקומם הטבעי בהקדם.לאחר החזרת העוברים יש להמתין בין 12 ל-14 יום, ולבצע בדיקה הנקראת תבחין היריון (בדיקת בטא) – זאת כדי לוודא שהעוברים אכן נקלטו כראוי ברחם.

במקרה של כישלון התהליך ניתן להשתמש בעוברים מוקפאים

מה קורה אם טיפול של הפריה מלאכותית לא הצליח / כשל? במצב זה ניתן להשתמש גם בעוברים מוקפאים, שנשאבו מגוף האישה בשלב הקודם ועברו להקפאה. שיטה זו מונעת מהמטופלת לעבור שאיבת ביציות נוספת, כל עוד העוברים הקפואים טובים לשימוש משך מספר שנים.

החזרה של עוברים מוקפאים מתבצעת גם בהתאם למחזור הטבעי, וגם באמצעות הזרקת הורמונים ו/או השראת ביוץ, היוצרים מחזור הפריה מלאכותי. החזרת העוברים המוקפאים נעשית בהליך קצר דרך צינורית, ו-11 יום לאחר מכן מתבצעת בדיקת דם כדי לוודא שאכן התרחש היריון. יש לקחת תרופות מתאימות במשך 7 שבועות, לפי הנחיות הרופא המטפל.


יש לך שאלות נוספות? ד"ר רויבורט ישמח לענות >

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….