תינוק מופתע
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

החזרת עוברים למבוטחות קופת חולים מכבי

תהליך החזרת עוברים בקופת חולים מכבי

אם מחזור טיפול אחד לא הצליח, ניתן להשתמש גם בעוברים מוקפאים. שיטה זו מונעת מהמטופלת לעבור שאיבת ביציות נוספת, כל עוד העוברים הקפואים טובים לשימוש משך מספר שנים. החזרת עוברים מוקפאים מתבצעת גם בהתאם למועד המחזור הטבעי, וגם על ידי יצירת מחזור מלאכותי באמצעות הורמונים או השראת ביוץ, במידת הצורך.

החזרת העוברים המוקפאים נעשית בהליך קצר דרך צינורית, ו-11 יום לאחר מכן מתבצעת בדיקת דם כדי לוודא שאכן התרחש היריון. כחלק מהתהליך יש לקחת תרופות מתאימות במשך 7 שבועות, בהתאם להנחיות הרופא המטפל.

רופא פריון בקופת חולים מכבי
בעיות פוריות

מהן זכויות המטופלות בקופת חולים מכבי?

סל הבריאות הבסיסי מאפשר לכל אישה בישראל לקבל טיפולי הפריה מלאכותית עד גיל 45, עבור ילד ראשון ושני. מבוטחות מכבי זהב מקבלות הרחבה ביטוחית גם עבור ילד שלישי והלאה. יש להצטייד בהפניה מרופא פריון מומחה המעיד שלמטופלת אכן יש בעיות פוריות והיא אינה יכולה להיכנס להיריון, או שכניסה להיריון עלולה לסכן אותה בצורה כזו או אחרת.

יש לזכור שתנאי הזכאות משתנים בהתאם לסוג הביטוח המדובר – מכבי שלי, מכבי זהב, מכבי כסף וכן טיפולים הכלולים בסל הבריאות. מידע מלא ניתן למצוא באתר קופ"ח מכבי >

תהליך ושלבי החזרת הביציות המופרות

החזרת הביצית המופרית לרחם היא השלב האחרון בכל תהליך של הפריה חוץ גופית. החזרת העוברים מתבצעת בהליך קצר של כמה דקות, בו הביציות מוחדרות לרחם באמצעות צינורית. ההחזרה אינה כרוכה בהרדמה או אלחוש משום סוג.

במצב רגיל העוברים מוחזרים לרחם כ-48 עד 72 שעות אחרי שנשאבו הביציות, כאשר הם כבר במצב שבו התפתחו ל- 2 עד 8 תאים (לפני שלב הבלסטוציסט, שמגיע בערך אחרי 5 ימים מההפריה). במקרים מיוחדים מחזירים את העוברים לאחר 5 עד 6 ימים, אבל לא מעבר לכך. התנאים הטובים ביותר להתפתחות העוברים הם ברחם, לכן המטרה היא להחזיר אותם למקומם הטבעי בהקדם.

לאחר החזרת העוברים יש להמתין בין 12 ל-14 יום, ולבצע בדיקה הנקראת תבחין היריון (בדיקת בטא) – זאת כדי לוודא שהעוברים אכן נקלטו כראוי ברחם. לאחר החזרת עוברים אין צורך במנוחה, וניתן לחזור מיידית לשגרת החיים הרגילה.

יש לך שאלות נוספות? ד"ר רויבורט ישמח לענות >

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….