אי פריון ובעיות פוריות

טיפולי פוריות עקב וריקוצלה

הסיבות למעבר טיפולי פוריות, הן רבות ומגוונות, כאשר חלק מן הסיבות הוא כתוצאה מבעיות פוריות אצל האשה וחלקן הוא כתוצאה מבעיות פוריות אצל הגבר.

50% מהמקרים בהם זוגות מתקשים בהשגת הריון נובעים מבעיות פוריות שונות של הגבר.

אז נשאלת השאלה, מתי נכון לפנות לבירור אי פריון? התפיסה הרווחת ממליצה, על הגעה לבירור אי פריון, לאחר אי הצלחה להרות במסגרת ניסיון שוטף של שנה לפחות.

אי פריון משני וראשוני
Young man suffering from penile pain

טיפולי פוריות

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

אחת מבעיות הפוריות הנפוצות אצל הגבר היא וריקוצלה (דליות האשך). 

בעיה זו נגרמת כתוצאה מהתרחבות של וריד הזרע והורידים המנקזים את האשך וכתוצאה מכך, נפגעת זרימת הדם לאשכים וכמו כן תהליך ייצור הזרע.

וריקוצלה מופיעה בקרב אוכלוסיית הגברים הכללית בכ- 15% מהאוכלוסייה, כאשר האחוז עולה באופן משמעותי לכ-35% אצל גברים הסובלים מאי-פוריות ראשונית, ואצל כ-67% מהגברים הסובלים מאי-פוריות משנית.

כיצד מאבחנים וריקוצלה?

חשוב להבין, כי לרוב אין תחושה כלשהיא המאפיינת את הבעיה. כך שרק כשמגיעים לבירור אי פריון ושני בני הזוג נבדקים, ניתן לעלות עליה.

האבחון נעשה באמצעות בדיקה פיזית, אשר ממחישה את הבעיה, שהיא כפי שציינו, התרחבות של כלי הדם סביב האשך.

מצב קל ניתן לאבחן על ידי מגע יחד עם ולסלווה (valslava), כלומר, שאיפה עמוקה של אוויר, הגורמת להתכווצות שרירי הבטן, אשר מביאה לעלייה בלחץ הדם וכך ניתן לחוש בהתרחבות כלי הדם סביב האשך.

מצבים מתקדמים (ובולטים יותר) יותר, ניתן לאבחן על ידי מימוש בלבד ו/או על ידי התבוננות.

כיצד הוריקוצלה משפיעה על פוריות הגבר?

ראשית כל, ההשפעה המרכזית היא על איכות הזרע, מכיוון שבעיה זו עלולה לגרום לירידה משמעותית במדדי האיכות של הזרע (לדוגמא, תנועתיות ומורפולוגיה, ריכוז הזרע ועוד).

כמו כן, הימצאותה של וריקוצלה עלולה לגרום לפגיעה הורמונלית, כאשר מצד אחד היא יכולה לבוא לידי ביטוי בעלייה של ההורמונים הגונדוטרופינים (LH, FSH), כתוצאה מירידה באיכות הזרע ומצד שני, היא יכולה לבוא לידי ביטוי בירידה ברמת הטסטוסטרון, עקב ירידה בתפקוד האשך.

כיצד מטפלים בוריקוצלה?

ישנן שתי שיטות עיקריות לטיפול בבעיה.

האחת היא במסגרת ניתוח, שבמסגרתו נכנסים לשק האשכים וקושרים את כלי הדם המורחבים. בשנים האחרונות ההליך מתבצע בשיטה מיקרו-כירורגית, המאפשרת דיוק רב יותר.

השניה היא באמצעות צנתור, כאשר מוחדר צנתר דרך מערכת הדם אל עבר האשכים והורידים המורחבים, אשר נסתמים על ידי טכניקות שונות, כגון: קצף, סלילים ייעודיים ועוד.

ביצוע טיפולי פוריות כתוצאה מבעיות וריקוצלה

תיקון הבעיה אינו מבטיח שיפור מיידי, מכיוון שלרוב השיפור הוא עתידי ולכן לא מומלץ להמתין, בוודאי כשיש רצון להרות בטווח הזמן הקרוב (מסיבות שונות).

לכן, במקביל לפתרון בעיית הפוריות אצל הגבר, מומלץ לבחון טיפול פוריות עקב וריקוצלה על ידי מיקרו מניפולציה (ICSI), שבמסגרתה נשאבים זרעונים מהגבר, נבחר תא זרע בודד איכותי אשר מוזרק ישירות לביצית לצורך הפריה.

ד"ר משה רויבורט – מומחה לפוריות והפריה חוץ גופית

ד"ר משה רויבורט הינו גינקולוג ומומחה לפוריות והפריה חוץ גופית (IVF) ומבצע מגוון של טיפולי פריון, הפריה מלאכותית, שימור פוריות ותרומת ביציות. מרפאת הפוריות של ד"ר משה רויבורט ממוקמות בפתח תקוה ותל אביב והן עובדות עם כל הביטוחים וקופות החולים.