הריון מרובה עוברים
 מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

כשל שחלתי מוקדם

כשל שחלתי מוקדם, או "אי ספיקה שחלתית", היא תופעה המתייחסת למצב בו יורד תפקוד השחלות אצל האישה, בגילאים מוקדים יחסית. השחלות, הן המקום המאחסן את הביציות של האישה וכאשר תפקודן נפגע, ייצור הביציות נפגע גם הוא. מה הסיבות והגורמים לכשל שחלתי מוקדם? וכיצד מאבחנים כשל שחלתי מוקדם?

גורמים וסיבות לכשל שחלתי מוקדם

תפקוד השחלות אצל האישה, הולך ויורד עם השנים כאשר בין גילאי 40 ל – 50, הן מפסיקות את ייצור הביציות באופן מוחלט. כאשר תפקוד השחלות יורד לפני גילאים אלו, התופעה נקראת כשל שחלתי מוקדם או אי ספיקה שחלתית.

הגורמים והסיבות לתופעה זו, אינם ברורים באופן חד משמעי וכיום אין אבחנה ברורה לכך. אולם, סיבות שונות יכולות להוות גורם הקשור לירידה בתפקוד השחלות, אלו, קשורות לפגיעה קשה במערכת החיסונית, הפרעות בחילוף החומרים בגוף וגורמים נוספים המשפיעים על רמת ההורמונים בגוף, כמו גם גורמים גנטיים שנמצאו קשורים לתופעה.

כיצד ניתן לאבחן כשל שחלתי מוקדם?

אבחון של כשל שחלתי נעשה על ידי בדיקת רופא מקיפה הכוללת מספר שאלות ובדיקות גופניות. תסמינים הידועים כתסמיני גיל המעבר כמו, הפסקת המחזור, מחזור שאינו סדיר במשך תקופה ארוכה, הופעת גלי חום, שינויים במצב רוח, בעיות שינה ועוד, הם תסמינים המאפיינים כשל שחלתי מוקדם, ומצריכים בדיקה ואבחון.

קיימות מספר בדיקות הבודקות הורמונים שונים בגוף, בעזרתם ניתן לזהות את התופעה או סימנים המעידים על קיומה. לרוב, יבצע הרופא מספר בדיקות שונות אשר ייסעו באבחון כשל שחלתי מוקדם. לדוגמא: רמת הורמון אסטורגן נמוכה לעומת רמת הורמון FSH גבוה, יכולה להיות סימן לתפקוד לא תקין של השחלות.

פוריות האשה

מה ניתן לעשות במצב של כשל שחלתי מוקדם?

כיום, אינה קיימת שיטת טיפול המסייעת להחזיר את תפקוד השחלות למצב תקין. יחד עם זאת, ניתן לטפל בעזרת טיפולים הורמונאליים בתופעות ובתסמינים השונים העלולים לפגוע באישה, כמו פגיעה ואיבוד עצם בגילאים מוקדמים.

כמו כן, כל מקרה נבדק לגופו, כאשר במקרים מסוימים בהם תפקוד השחלות ירוד אך אינו נפסק לחלוטין, ניתן יהיה לסייע לאישה להיכנס להריון מביציותיה ובמקרים אחרים, האישה תזדקק לתרומת ביצית.

תרומת ביציות ולמי היא מתאימה?

כאשר אישה סובלת מבעיות פוריות ואינה מסוגלת לייצר בעצמה ביציות, ניתן לטפל בה במסגרת תרומת ביציות. באופן עקרוני, הטיפול שכיח יותר בקרב נשים הסובלות מבעיות פוריות בגילאים מאוחרים, אך במקרה של כשל שחלתי בגילאים צעירים, תרומת ביציות הינה חלופה עיקרית להריון הטבעי.

על פי החוק בישראל, תרומת ביציות מותרת מתורמות ישראליות עד לגיל 54, וכמו כן, ניתן לקבל תרומת ביצית מתורמות בחו"ל, אשר מופרות ע"י זרע בן הזוג.

קופות החולים מממנות טיפולי תרומת ביציות לנשים המתקשות להרות, כאשר, בין הגילאים 45 ועד 51, מימון טיפולי הפריה חוץ גופית הוא אך ורק מתרומת ביציות.

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….