טיפולי פוריות

האם ניתן לקבוע את מין העובר במסגרת טיפולי פוריות?

קביעת מין העובר אינה תלויה בהורים, לא באנשי הרפואה, לא במצב של הריון ספונטני וגם לא במצב של הריון באמצעות הפריה חוץ-גופית.

עם זאת, במסגרת טיפולי פוריות אפשר לדעת את מין העובר עוד לפני החזרתו לרחם, בכפוף לתנאים מסוימים אותם נפרט מיד.

כך אפשר לבחור אם להמשיך לנסות להיקלט להריון של עובר ממין מסוים.

Young family man and woman are not satisfied and disappointed with the result of the pregnancy test

טיפולי פוריות

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

בדיקת PGD לקביעת מין העובר

בדיקת PGD – בדיקת אבחון גנטית טרום השרשתית, מאפשרת לדעת את מין העובר לפני ההחזרה לרחם, אך אפשר לבצע אותה רק במקרים רפואיים מסוימים או באישור חריג של הוועדה הארצית לבחירת מין היילוד, במקרים שאינם רפואיים. אחוזי הדיוק של הבדיקה גבוהים ועומדים על כ-97%-99%.

דוגמה למצבים רפואיים הם מחלות הקשורות למין הילוד, כמו המופיליה המופיעה אצל זכרים או מחלות מומים קשות המופיעות אצל נקבות. גם במשפחה שבה שני בנים נמצאים על הרצף האוטיסטי (תופעה המופיעה בעיקר אצל זכרים) ניתן לברר את מין היילוד. 

אם בני זוג נשואים כחוק, ידועים בציבור או שהאישה פנויה, ללא רקע של בעיות רפואיות מעוניינים לבחור את מין הילוד, עליהם לפנות לוועדה מיוחדת המאשרת את בדיקת PGD במסגרת טיפולי פוריות

אם הוועדה מתרשמת שיש סיכון ממשי לבריאותם הנפשית של ההורים או הילד אם מין היילוד לא יהיה ידוע, אם לזוג יש כבר ארבעה ילדים משותפים מאותו מין וכלל אין להם ילדים מהמין השני ואם ההורים קיבלו ייעוץ גנטי מקיף המסביר להם את הסיכונים ואת השיקולים האתיים הכרוכים בבחירת מין היילוד במסגרת טיפולי פוריות.

האם יש סיכונים בבדיקה?

בדיקת PGD כשלעצמה אינה מסוכנת ונעשית כאמור עוד לפני החזרת העוברים לרחם. 

הסיבוכים הקשורים אליה כרוכים בסיכונים הידועים של טיפולי פוריות, כגון: גירוי יתר שחלתי, שינויים נפשיים ובריאותיים עקב נטילת כמויות גדולות של הורמונים, היריון מרובה עוברים, היריון חוץ-רחמי, דימום תוך-בטני, זיהום באגן, פגיעה באיברים פנימיים, תסחיפים בריאות ובמוח ועוד. 

במצבים שבהם טיפולי פוריות הם הדרך היחידה עבור אישה או בני זוג להביא ילד לעולם, אלו סיכונים הנלקחים מתוך שיקולי עלות אל מול תועלת. אולם במקרים שבהם לזוג אין בעיות פוריות והשאיפה היחידה היא לבחור את מין היילוד, עליו לקחת בחשבון כי טיפולי פוריות הם הדרך היחידה כיום לבצע את הבדיקה.

שיקולים בעד ונגד הבדיקה

אנשי מדע, רפואה ופילוסופיה ברחבי העולם, מקיימים דיון תמידי אם בדיקת PGD במסגרת טיפולי פוריות, היא הדרך לפעול בה, מבחינה אתית. 

הרתיעה העיקרית היא מפני מצב שבו האנושות תהיה מבוססת על בחירה מראש של מין העוברים, מה שעלול להוציא מאיזון את כל המבנה של החברה האנושית. לכן, כיום ניתנת האפשרות לבדיקה במקרים מסוימים בלבד אך לגבי העתיד, קשה לדעת.

ד"ר משה רויבורט – מומחה לפוריות והפריה חוץ גופית

ד"ר משה רויבורט הינו גינקולוג ומומחה לפוריות והפריה חוץ גופית (IVF), המבצע מגוון של טיפולי פריון, הפריה מלאכותית, שימור פוריות ותרומת ביציות. מרפאת הפוריות של ד"ר משה רויבורט ממוקמות בפתח תקוה ותל אביב והן עובדות עם כל הביטוחים וקופות החולים.

במסגרת שירותי המרפאה ניתן לקבל ייעוץ וליווי רגשי לזוגות במסגרת טיפולי הפוריות.