אי פריון לאחר לידה
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

גורמים לשיבושי ביוץ

לעיתים, שיבושים בזמני הביוץ אצל האישה הופכים לסיבה המרכזית בקושי להיכנס להיריון. נשים עם מחזור שאינו סדיר,  אינן יכולות לקבוע את זמן הביוץ ומתקשות לתכנן את הימים בעלי הסיכוי הגדול ביותר להיכנס להריון.ההבנה מהם הגורמים לאותם השיבושים, יכולה להוות כשלב ראשון ומשמעותי בדרך לטיפול בבעיה, אבל רגע לפני שמנסים להבין את מקור בעיית הפוריות, חשוב להבין תחילה מהו ביוץ  ומה תפקידו המכריע בכניסה להריון.

תהליך החזרת עוברים

מהו תהליך הביוץ?

ובכן, ביוץ הוא תהליך המתרחש אצל האישה פעם בחודש ובמהלכו יוצאות ביציות מהשחלות למסע לכיוון החצוצרות. רק ביצית אחת חזקה ואמיצה תבשיל ותגיע לחצוצרה. בקצה החצוצרה היא אמורה לפגוש בתא הזרע הגברי ושם מתרחש תהליך ההפריה. לאחר המפגש, הביצית המופרית ממשיכה את המסע לכיוון הרחם, שם אמור העובר לגדול ולהתפתח.

מדוע מתרחשים שיבושים בביוץ?

כאמור, יש מספר גורמים אשר עלולים לשיבוש את הליך הביוץ החודשי כאשר, בין הסיבות הנפוצות:

  • תסמונת השחלות הפוליציסטיות – תסמונות אשר מקורה בריבוי הורמון LH (הורמון מחלמן) בהשוואה להורמון אסטרוגן. מצב זה גורם לביוץ אשר אינו סדיר.
  • חוסר איזון הורמונאלי –  חוסר איזון שכזה עלול לשבש את הביוץ ולגרום לכך שהוא לא יהיה סדיר.
  • כשל שחלתי מוקדם – במצב כזה, האישה מסיימת את תקופת הפוריות בשלב מוקדם יותר, כאשר בכל מחזור חודשי כמות גדולה של ביציות מתות, מה שפוגע ברמת הפוריות שלה.
  • עודף או חוסר פעילות בבלוטת התריס – גם מצב עלול לגרום בעקיפין ליצירת שיבושים הורמונליים.
  • צריכת תרופות מסוימות – יש סוגים מסוימים של תרופות אשר נחשבות כמשבשות ביוץ לכן, מי שנוטלת תרופות מסוימות וחווה שיבושי ביוץ, חשוב שתבדוק שהסיבה לכך אינה נעוצה באותן התרופות.

כאמור, חלק מהסיבות אשר עלולות לגרום לשיבושי ביוץ יכולות להיות מטופלות בצורה פשוטה יחסית, כאשר הדבר היחיד שיש לעשות, זה פשוט לאתר את מקור השיבוש ולהתאים לו טיפול נכון.

הטיפול אשר ניתן ברוב המקרים הינו טיפול הורמונלי, אשר מתבצע באמצעות תרופות המיועדות לבליעה או הזרקה. הפעולה של התרופות היא להעלות את רמות ההורמונים LH ו-FSH.

ד"ר משה רויבורט מומחה לפוריות

ד"ר רויבורט הינו מומחה לפריון והפרייה חוץ גופית (IVF) ורופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז רפואי רבין.  מנהל מרפאת הפריון של קופ”ח מכבי בתל-אביב, מומחה לטיפולי פריון של קופ”ח כללית, מחוז דן וכהן כחבר ועד של החברה לרפואת נשים בקהילה.

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….