מעקב זקיקים
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

האם סיגריות אלקטרוניות משפיעות על הפוריות?

עישון באמצעות סיגריות אלקטרוניות (Vaping) הפך לתופעה נפוצה בשנים האחרונות. כיוון שנהוג לחשוב שסיגריות אלו מכילות ניקוטין ללא שאר מאות החומרים המזיקים הקיימים בסיגריות רגילות, אין פלא ש 3.6% מהנשים ההריוניות מעשנות סיגריות אלקטרוניות – כך לפי מחקר שפורסם באפריל 2019 במגזין JAMA Pediatrics.

מחקר חדש שנעשה בעכברים, מצא ירידה בפוריות לאחר חשיפה לסיגריות אלקטרוניות….

כפי שהזכרנו, מחקר  שנעשה בעכברים, מצא ירידה בפוריות לאחר חשיפה לסיגריות אלקטרוניות. עם זאת יש לזכור שמחקר בעכברים הוא לא סוף הדרך, אלא רק תחילתה. בעקבות שורת תחלואים מסתורית שמקורה בסיגריות אלקטרוניות בטעמים, שגרמה למאות לחלות והרגה 6 בני אדם בארה"ב, ממשל טראמפ הצהיר ב-11 לספטמבר 2019 כי הוא נוקט צעדים לאיסור השימוש בסיגריות אלו. חלק ניכר ממקרי הפגיעה קשור לעישון אלקטרוני של חומרי THC הנמצאים בקנביס.

בעוד שהמומחים עדיין מנסים להבין מה בדיוק גורם למחלות מסכנות החיים הללו, יש סכנה בריאותית נוספת בפתח. לפי מחקר שפורסם ב-5 לספטמבר ב- Journal of the Endocrine Society – קיים סיכוי שנשים המעשנות סיגריות אלקטרוניות, יאלצו להתמודד עם קשיים בניסיון להרות. כמו כן, עוברים הנחשפים לעישון אלקטרוני עלולים לפתח סיבוכים בריאותיים.

מחקר ראשון מסוגו בנושא פוריות ועישון אלקטרוני

המניע לבדיקת הקשר בין סיגריות אלקטרוניות לבעיות פוריות, נוצר בעקבות המלצות של רופאים לנשים בהיריון באירופה, בבריטניה ובארצות אחרות – להחליף את סיגריות הטבק הרגילות בסיגריות אלקטרוניות; כך לפי קתלין קארון, חוקרת בכירה ופרופסור לביולוגיה של התא ופיזיולוגיה באוניברסיטת צפון קרוליינה.

מדובר במחקר הראשון שבחן את הקשר בין עישון אלקטרוני, אי פוריות ופגמים בלידה – אומרת קארון. מחקרים אחרים שבוצעו בבעלי חיים מראים כי חשיפה לסיגריות אלקטרוניות משפיעה על התפתחות הריאות והתפקוד הקוגניטיבי בעוברים. אומנם ממצאי מחקרים בעכברים לא מחויצים ישירות לבני אדם, אבל קארון מדגישה שאין ברירה אחרת אם רוצים ללמוד יותר בנושא רבייה ופריון. הרבה ממה שידוע לנו על תהליך היצמדות הביצית המופרית לקיר הרחם, מגיע ממחקרים בעכברים – אומרת פרופ' קארון.

החוקרים עדיין לא יודעים מדוע יש קשר בין סיגריות אלקטרוניות לחוסר פוריות.

הצעד הבא במחקר יהיה לנסות להבין את הקשר הזה, והאם המוצרים הללו עלולים להוביל צעירים שמעשנים כיום לטיפולי פוריות בעתיד, גם אם הם עדיין רחוקים מספר שנים מכל נושא הכניסה להיריון.

הקשר בין סיגריות טבק רגילות ובין סיכוני אי פוריות מתועד היטב. עישון של סיגריות רגילות מקושר לירידה בספירת זרע ויצירת ביציות, והוא עלול להשפיע גם על איכות הזרע והביצית. נשים מעשנות נמצאות גם בסיכון גבוה יותר להקדמת גיל המעבר (מנופאוזה) והפסקת הווסת, בהשוואה לנשים שאינן מעשנות – כך לפי דר' רייצ'ל מקונל, מומחית פוריות במרכז לפריון באוניברסיטת קולומביה.

מקונל משערת שסיכוני אי הפוריות הקשורים לעישון (רגיל ואלקטרוני), עשויים להיות מאוד דומים ולהוביל לבסוף לצורך בטיפולי פוריות כגון זריקות ואף הפריה חוץ גופית. מומחי בריאות אחרים טוענים שסיגריות אלקטרוניות בטעמי טבק, עשויות להועיל לאנשים המנסים להיגמל מעישון. על כך מקונל מעירה שה-FDA לא אישר שימוש בסיגריות אלקטרוניות ככלי להפסקת עישון, והיא ממליצה בתוקף להשתמש במוצרים בפיקוח לצורך גמילה.

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….