כישלון

הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית

סיבות לכישלון הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית מאפשרת לזוגות ולנשים שלא הצליחו להיכנס להיריון, לחוות את ההורות.

כמו כל פרוצדורה רפואית, יש גורמים אשר מעלים את סיכויי ההצלחה ויש גורמים אשר מפחיתים את הסיכויים.

בכתבה הבאה נסקור מגוון סיבות לכישלון הפריה חוץ גופית, וכיצד ניתן לשפר את סיכויי ההצלחה.

טיפול בבעיות פוריות - עוברים מוקפאים להפריה

הפריה חוץ גופית

מרכז רפואי עדן – שפירא 43 פ"ת 072-3301439

חשיבות הגיל

ידוע על פי מחקרים כי יש סיבה אחת שעומדת מעל כל השאר לעניין סיבות לכישלון הפריה חוץ גופית. הגורם הינו הגיל הביולוגי של האישה. לא לחינם נהוג לתאר את סיכויי ההולדה תחת השם "השעון הביולוגי". בניגוד לגברים אשר מייצרים כמות של זרע גם בגיל מבוגר, נשים נולדות עם כמות ביציות מסוימת, אשר הולכת ופוחתת.

בגיל מבוגר, כמות הביציות יורדת אך חשוב לא פחות, גם האיכות שלהן יורדת. מסקנת הדברים היא שאישה השוקלת הפריה חוץ גופית, תשפר את סיכוייה להרות אם לא תדחה את הדבר. מקובל לומר כי עד אמצע גילאי השלושים, סיכוי ההצלחה של הפריה חוץ גופית גדולים למדי. לאחר מכן וביתר שאת סיכויי ההצלחה יורדים לאחר גיל ארבעים.

רזרבה שחלתית ותגובה לטיפול הורמונלי

מעבר לעניין גיל האישה, יש עוד סיבות לכישלון הפריה חוץ גופית. למשל, מה שנקרא רזרבה שחלתית וכן תגובת האישה לטיפול ההורמונלי. כחלק מההפריה החוץ גופית, מקובל שתתבצע הזרקה יום יומית של הורמון שנועד לפעול על הזקיק ולאפשר איסוף של ביציות בעלות סיכויי הפריה טובים יותר.

אם השחלות לא מגיבות בצורה מספקת להורמון, יורד הסיכוי להשיג הפריה, במידה ניכרת. אם מספר הביציות התקינות שנאסף נמוך, יורד הסיכוי להפריה, אך עדיין ניתן לנסות לעורר את השחלות על ידי מינון שונה של מתן ההורמון.

גורמים התנהגותיים או גורמים מעכבי השתרשות

ישנם גורמים נוספים שעלולים להקשות או לסכן הפריה חוץ גופית. למשל, ידוע כי עישון עלול להפריע להתפתחות עובר תקין, אך הוא גם עלול לסכל היריון או הפריה חוץ גופית.

גם קיומם של פוליפים ברירית הרחם עלולים להוות גורם מסכל, שכן עלולה שלא להיווצר השתרשות. רירית דקה וציסטות עלולים להכשיל הפריה אך על ידי כמה סבבים של ניסיונות, לעיתים אפשר להתגבר על כך.

יש לציין כי הפרעות כרומוזומליות עלולות גם הן לסכל הפריה. גוף האישה עלול לזהות הפרעות מסוג זה, כך שתתבצע דחייה של העובר.

>> גורמים לשיבושי ביוץ

זו אחת הסיבות לכך שמעודדים ריבוי עוברים להשתלה. במידה ואחד העוברים איננו תקין, עדיין יתכן שאחרים יהיו תקינים וניתן יהיה להשתיל אותם ולהביא לקליטת היריון.

ד"ר משה רויבורט – מומחה לפוריות והפריה חוץ גופית

ד"ר משה רויבורט הינו גינקולוג ומומחה לפוריות והפריה חוץ גופית (IVF), המבצע מגוון של טיפולי פריון, הפריה מלאכותית, שימור פוריות ותרומת ביציות. מרפאת הפוריות של ד"ר משה רויבורט ממוקמות בפתח תקוה ותל אביב והן עובדות עם כל הביטוחים וקופות החולים.

במסגרת שירותי המרפאה ניתן לקבל ייעוץ וליווי רגשי לזוגות במסגרת טיפולי הפוריות.