imageHandler
 מאת ד"ר משה רויבורט

מאת ד"ר משה רויבורט

גינקולוג בכיר, רופא פריון ומומחה פוריות

החזרת עוברים למבוטחות קופות החולים

החלק האחרון בתהליך הנקרא טיפולי הפריה חוץ גופית (או IVF) הוא החזרת הביציות המופרות, הנחשבות כבר לאחר ההפריה כעוברים, אל הרחם. זה השלב האחרון והקריטי שאחריו ניתן לדעת האם אכן כל התהליך צלח, או שיש לחזור ולבצע מחזור נוסף של טיפולים הכוללים את שאיבת הביציות, הפרייתן והחזרת העוברים.

אין ספק שהשלב שלאחר החזרת העוברים נחשב לשלב המותח ביותר בתהליך, שלב שאין בו אמצע – או שהתהליך עבר בהצלחה או שיש לבצעו פעם נוספת.

החזרת עוברים

החזרת העוברים מתבצעת לאחר כ-48 עד 72 שעות אחרי שאיבת הביציות. בשלב הזה העוברים הם בעלי 2-8 תאים בלבד, כלומר מדובר בשלב ראשוני ביותר להתפתחות העובר. במקרים נדירים יחסית של כישלונות מרובים, ואי השתרשות העובר ברחם והתפתחות היריון, מבצעים את ההחזרה לאחר 5-6 ימים על מנת לאפשר לעובר להתפתח עוד קצת בתנאי מעבדה. בשלב זה משתדלים לא לעבור את טווח ה- 5-6 ימים, כיוון שתנאי הגדילה וההתפתחות של העובר ברחם טובים יותר; לכן משתדלים להחזירם בהקדם, למרות התנאים המבוקרים של המעבדה.

כיצד מתבצעת החזרת העוברים?

החזרת העוברים מתבצעת באמצעות צינורית דקה דמויית קטטר, המוחדרת אל הרחם דרך צוואר הרחם. הפעולה כרוכה באי נוחות קלה, אך לא מדובר על כאבים ולכן היא מתבצעת ללא הרדמה. ההליך גם קצר מאוד; מספר דקות בלבד.

מהם סיכויי ההצלחה של החזרת עוברים?

הסיכויים של קליטתו והשתרשותו של עובר בודד ברחם, כך שאכן יווצר היריון, הוא כ 20%. ככל שיוחזרו עוברים רבים יותר, כך עולים סטטיסטית הסיכויים לכך שיהיה היריון. עם זאת, החזרת מספר עוברים מגדילה משמעותית את הסיכוי להיריון מרובה עוברים, ויש לקחת זאת בחשבון.

היריון מרובה עוברים הוא היריון בסיכון, והוא אף מגדיל את הסיכוי לבעיות בריאותיות אצל העוברים, לידתם מוקדם מהרצוי ועוד. בשל כך, כמות העוברים המוחזרת היא בדרך כלל 1-2 עוברים. הגירוי שניתן במטרה לקבל 10-15 ביציות נועד בכדי לאפשר בחירה של הביציות הטובות ביותר, והגדלת הסיכוי להיריון, וגם על מנת להקפיא עוברים במטרה להחזירם במידה והטיפול הנוכחי לא יצלח. הקפאת עוברים תחסוך שאיבת ביציות בטיפול הבא, אם יהיה צורך או להיריון הבא.

מתי מתבצעת החזרת עוברים מוקפאים?

כאשר מחזור אחד של טיפול הפריה לא צלח, ניתן בטיפול הבא לעשות שימוש בעוברים שהוקפאו. העוברים המוקפאים נמצאים בתוך חנקן נוזלי וכך הם נשמרים במצב מצוין גם לטיפולים הבאים, ואף למשך מספר שנים קדימה. עם עוברים מוקפאים ניתן גם לשלוט טוב יותר על הזמן בו הם מוחזרים. ניתן לחכות עד שהתנאים שישנם ברחם לקליטתו של העובר הם הטובים ביותר.

תהליך החזרתם של עוברים מוקפאים

החזרתם של עוברים מוקפאים יכולה להתבצע על פי מועד המחזור הטבעי, על ידי יצירת מחזור באופן מלאכותי באמצעות הורמונים או באמצעות משרי ביוץ. בכל אחת מהשיטות יש לעקוב אחר מצבה ההורמונלי של האישה באמצעות מעקב זקיקים. האישה תקבל הורמונים במשך כעשרה ימים על מנת ליצור את התנאים הטובים ביותר לקליטת העוברים המוקפאים. בדיקות דם ובדיקות אולטרסאונד יתבצעו על מנת לוודא שעובי רירית הרחם מספיק לקליטת העובר.

כיצד נעשית החזרת העוברים המוקפאים

לאחר שנבדק ואושר כי התנאים הקיימים הם הטובים ביותר להחזרת העוברים, מתבצעת ההחזרה עצמה. העוברים מוחזרים בעזרת צינורית דקה. במשך כל התהליך עצמו, הרופא המחזיר עוקב אחר התהליך באמצעות אולטרסאונד בטני. זאת על מנת לוודא שאכן כל העוברים הוחזרו ולא נשאר עובר בתוך המזרק, שעובר מייד לאחר מכן לבדיקה במעבדה. ניתן לוודא האם אכן ישנו היריון בבדיקת דם שנערכת 11 יום לאחר ההחזרה. כאשר מדובר על עוברים מוקפאים, יש לקחת תרופות במשך שבעה שבועות.

לסיכום

החזרת עוברים היא השלב האחרון בטיפולי הפריה. מדובר על תהליך קצר שאורך מספר דקות, ואפילו לא מחייב הרדמה כי הוא כרוך באי נוחות מקומית קלה בלבד, ולא בכאבים. החזרת עוברים יכולה להיות עם עוברים טריים או מוקפאים, ביציות מופרות שנשמרו משאיבת ביציות קודמת.

הקפאת עוברים חוסכת את הצורך בשאיבת ביציות נוספת, אם טיפול קודם לא צלח. גם כאן מדובר בהליך קצר יחסית. ההחלטה על מספר העוברים המוחזרים נתונה לשיקול דעתו של הרופא הלוקח בחשבון מצד אחד את הגדלת הסיכויים לקליטה ולהיווצרות היריון כשמוחזרים מספר עוברים אך גם את העובדה שהיריון מרובה עוברים הא קשה יותר.


יש לך שאלות נוספות? ד"ר רויבורט ישמח לענות >

שתפו את הפוסט

אולי יעניין אתכם גם….